Geschiedenis
Begin 1973 besloten enkele mensen in De Meern ook een plaatselijke groep op te richten. In februari 1973 werd dit een feit, de groep kreeg nummer 108. De groep breidde zich uit en door verhuizingen kreeg de groep als domicilie Harmelen, en noemde zich groep Harmelen/Vleuten/De Meern. Tot voor kort noemden we ons nog steeds zo, daarbij de recente gemeentelijke herindelingen negerend. Met de ontwikkeling van Leidsche Rijn ontstond er een vacuüm, omdat er in deze enorme woonlocatie geen Amnestygroep actief was. Omdat Vleuten, De Meern en Haarzuilens hier deel van uitmaken, hebben we toen besloten om het werkterrein uit te breiden naar de gehele wijk. Daarom is onze naam veranderd in Harmelen/Leidsche Rijn.

GeluidswalKasteel de Haar

Jubileum
In 2013 bestond onze groep 40 jaar en hebben we dit gevierd met een bijeenkomst in de Metaal Kathedraal.

In 2003 was het dertig jaar geleden dat onze Amnestygroep in De Meern werd opgericht. Reden voor ons om daar aandacht aan te besteden. Niet omdat we daar trots op zijn, tenslotte is het ons doel dat wij opgeheven kunnen worden, omdat dan overal ter wereld de mensenrechten geëerbiedigd worden. Dat moment zal helaas nog ver in de toekomst liggen. De viering van ons jubileum wilden we laten samenvallen met de opening van het nieuwe cultureel centrum in Harmelen H2O. En niet voor niets: in dit centrum zullen vele ontmoetingen plaatsvinden, waarbij iedereen voor zijn mening kan uitkomen, zonder bang te hoeven zijn voor zijn veiligheid. Bij uitstek dus een plek voor vrijheid van meningsuiting.

Wij vonden dat wij behoefte hadden aan een blijvend symbool van de strijd voor het behoud van de mensenrechten door de inwoners van Harmelen, Vleuten en De Meern (overigens ook daarbuiten, we hebben leden in o.a. Utrecht, Woerden en Haarzuilens). De viering van ons jubileum bestond uit het planten van een boom op het terrein van H2O, als symbool van de doorgaande strijd voor de mensenrechten, door de wethouder van welzijn van de gemeente Woerden, waar Harmelen nu deel van uitmaakt. Dat gebeurde op zaterdag 10 mei, 's morgens om 10.00 uur door wethouder J. Strik. Iets eerder gaven wij een korte persconferentie in een van de zaaltjes van H2O. Oud-leden van onze groep, voorzover nog te achterhalen, waren hierbij uitgenodigd.

Torentje Harmelen

Deze pagina is het laatst gewijzigd op:
11 december 2015